Tegen het einde van vorig jaar stelde onze minister van Financiën, Johan Van Overtveldt zijn beleidsnota voor. De hervorming VenB werd zo bijvoorbeeld uit de doeken gedaan. Ook voor de douane staan er nog plannen op het programma. Wat zit er nu juist in de pijplijn?
Het Verenigd Koninkrijk zal na de Brexit geen lidstaat meer vormen van de Europese Unie. Het goederenverkeer tussen ons land en het VK wordt hierdoor opnieuw extra-communautair. Dat wil zeggen dat leveringen naar het VK uitvoer worden en leveringen vanuit het VK invoer. Dat wil ook zeggen dat deze verrichtingen aan douaneformaliteiten onderworpen worden. Om de negatieve werking op de Belgische bedrijven zoveel mogelijk in te perken, bereidt de Douaneadministratie dit alles voor.
Sinds mei 2016 kunnen ondernemingen kiezen om al hun douaneaangiften bij één kantoor naar keuze in de EU in te dienen. Dit wordt de centralized clearance genoemd. Ons land wil zich zo graag als interessant land onderlijnen om deze centralized clearance te doen en zo een logistieke hub in Europa te worden. Daarom zal de overheid met het bedrijfsleven samenwerken om zo Customer Competence Centeres (3C) aan te trekken.
System Based Approach: in de logistiek gaat men steeds meer werken volgens het ‘just in time-principe’ in plaats van grote stocks te houden. De douane past haar aanpak hieraan aan met de System Based Approach, waarbij controles gebeuren door horizontaal toezicht in plaats van transactionele controles bij elke aangifte.
De douane zal ook verder werken aan automatisering door:
Source: Kluwer Easyweb